fredag

praktikant

Det finns ingen sådan bok, meddelade bokhandelsexpediten korthugget efter att ha slagit i luntor och på dator. Är du säker på att den hette Modet Att Leva?

Kvinnan gick sin väg, jag såg henne bakifrån, axlarna sluttade. Jag kämpade ner en lust att springa efter henne och ropa att det säkert finns en sådan bok och att det finns ett sådant mod.

Några dagar senare på biblioteket. Ung man söker. Ung bibliotekarie frågar vad. Han söker Den Allomfattande Kärleken. De börjar söka tillsammans. Efter några minuter uttrycker hon tvivel angående titeln men han upprepar den, stadigt. Ytterligare några minuter senare blossar hennes kinder:

-Jag är praktikant, så det tar lite längre tid.

Ordinarie bibliotekarie ser sig föranledd att rycka ut. Vad söker de? De söker Den Allomfattande Kärleken.

Jag blundar och föreställer mig hur - som i en saga - den ena efter den andra kommer att ansluta sig till det lilla följet och de kommer att dra vidare, och vidare, och vidare.

Det får väl ta så lång tid som det tar.

Publicerad i Aftonbladet 20 september 1990

1 kommentar:

  1. Hej Catharina! Kul att du börjat blogga, du med!! Ska genast lägga denna sida till mina favoriter!! //Anneli.

    SvaraRadera